Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem

Så sant som det en gång var sagt tycker jag. Jag/vi bryr oss nog för mkt om vad andra tycker om oss. Vi försöker vara till lags, bli omtyckta av alla, anpassa oss osv.......Men samtidigt strävar vi efter att vara en fri människa, fria tankar, handlingar, beslut osv.................Hur hänger detta ihop ? Hmmmmmmmm
Är det inte så att vi har en slags hatkärlek till dom som hela tiden säger vad dom tycker, gör som dom vill OCH tar eget ansvar för det, vi beundrar dom i tysthet. Men vågar kanske inte alltid erkänna att vi egentligen beundrar dom. Även om deras utsagor blir en smula för "rakt på sak", handlingar blir en smula FÖR handlingskraftiga. Även om vi i sak kanske inte alltid håller med, så beundrar vi den peronen i tysthet och undrar stilla..."tänk om jag oxå skulle våga vara så"
Är det så eller är jag helt ute och cyklar ??

Kommentarer
Postat av: Monika

Hmmm... Jo, det hänger väl ihop med det jag skrev i kommentaren till förra inlägget - att våga vara sann mot sig själv, att vara den man är.
Jag försökte googla för att se vem som har sagt det för jag förstår inte riktigt innebörden i uttalandet. Lev ditt eget liv för du ska dö din egen död. Det är ett lite märkligt sätt att uttrycka sig.
Men det du skriver i din text håller jag med om, inte många vågar gå mot strömmen och stå på sig när det blåser motvind. Det är enklare att följa strömmen. Men ett annat ordspråk säger ju: Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.


2007-04-24 @ 01:35:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: Borthy

I allmänhet är jag en ynklig liten varelse som suktar efter bekräftelse och gråter av kritik och inte vill eller vågar skilja ut mig. Vill finnas och vara älskad och sedd. Sorgligt kanske? Det jag tror du syftar på i ditt inlägg kan jag inte bara kommentera med rätt eller fel, modigt eller dummdristigt. Jag tycker inte alltid att det är rätt att säga vad man tänker om det sårar andra, åtminstone inte offentligt, jag vill hellre ta fram människors possitiva sidor och försöka bekräfta och se människors goda. Hur väl jag lyckas vet jag inte men det är hur jag vill vara mot andra.

2007-04-24 @ 05:29:16
Postat av: Janne

Liberae sunt nostrae cogitationes
---som sagt var det var ju bara en del tankar jag hade. Jag är ju fullt införstådd med det ni skriver. Jag är väl inget undantag;jag vill ju oxå bli omtyckt, älskad osv, vill inte såra nån men iaf. Men det finns ju ett bra ordspråk som jag tycker fler kan tänka på lite oftare: "bemöt andra som du själv vill bli bemött"
Monika: visst är det ett märkligt uttryck men samtidigt ganska tankeväckande.
Borthy: Som sagt det bor en vacker själ hos dig. När jag läser om din vardag tänker jag ofta: HUR fan orkar hon ?

2007-04-24 @ 08:39:00
Postat av: Borthy

Du är gullig Janne, du ser mig, bekräftar mig med det du skriver! Du skriver väldigt fint och tankeväckande om allt. Så glad att du också hamnat i blogg-träsket. Kram

2007-04-24 @ 21:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0