Quam bene vivas refert, non quam diu

Eller hur mina vänner, är det inte så ?
Har tänkt rätt mkt på ett uttalande Erik Lallerstedt gjorde för några år sedan. Uttalandet var ang. mat och dryck. Han menade att man nog borde unna sig god mat och god dryck under livets gång. För det kan ju tänkas att en asket lever några år längre(såvida han inte blir överkörd av en buss eller dylikt. Men frågan är ju om asketen ever lyckligare än den som unnar sig gott att äta och dricka ?
Ja det är ju en fråga man kan grunna på, eller vad tycker Ni ?
Det lustiga är då att käre Herr Lallerstedt inte så långt efter detta uttalande sågs i ett annat matlagningsprogram, beydligt smalare, men ändå på nåt vis mer välmående ivrigt propagerande för en sundare livsstil än den han tidigare hade levt. Vad kan man då dra för slutsats av detta månne ?
Min egen slutsats är följande:
- Ät gott och nyttigt 6 dagar/vecka, på den sjunde dagen (vilodagen) gör nåt riktigt smaskigt, UNNA DIG UTAN det ständiga dåliga samvetet som sitter på axeln och tjatar i ditt öra att du måste skärpa till dig...
- Börja motionera, åtminstonde ett par dagar i veckan, inget märkvärdigt men se till att du får upp pulsen ordentligt och blir svettig. 2 ggr/vecka ca 1 timma/gång. Är du inte värd 2 alldeles EGNA timmar/vecka ?? JOOO visst faan är du det. Låt maken eller frugan e.dyl ta hand om hem och barn då eller låt hemmet förfalla 2 timmar / vecka. SÅÅÅ kraftigt förfall blir det nog inte tror jag.
Efter ett tag regelbundet motionerande och skärpta kostvanor med något RIKTIGT gott att äta och dricka på den sjunde dagen ( som iofs gärna får vara en tisdag isf lördag) ska ni se att ni får en himla massa nya krafter(till att ex. blogga, pussa nån ni har kär eller vad ni nu velat haft tid ork till förut....kanske ett hejdundrande sexliv...vad vet jag ?)
Men som sagt alla gör som dom vill, Ditt liv är DITT, men nog är man väl värd ett par egentimmar/vecka och god mat och dryck utan att få dåligt samvete för det.
Carpe diem

Kommentarer
Postat av: Monika

Jaha, nu är det visst dags att leta fram mitt gamla latinlexikon. Tänk vad glad gamle lektor Hollman skulle bli om han kunde få uppleva det. Men han har lämnat jordelivet och talar kanske latin med de gamla romarna där på andra sidan Styx.
Men det är något om att det är det goda som räknas i livet, inte livslängden.
Din tolkning av vilodagen är klart intressant! Att man ska använda den till att unna sig.
Jag var på föreläsning i torsdags, har följt en föreläsningsserie om katolsk identitet som Dominikansystrarna har haft, och där förklarade systern som håller i kursen att vi alla är kallade att leva kyskt. Hon förklarade också att kyskhet inte har något alls med sexuell avhållsamhet att göra utan ett kyskt liv innebär att man accepterar både sig själv och andra som de är. Att man lever det liv man är ämnad för och är sig själv. Hon sa att det är den kyskhet som den moderna människan ska sträva efter. Att vara sann mot sig själv och acceptera att man duger som man är. Det är väl en bra målsättning helt i linje med att unna sig av livets goda.

2007-04-22 @ 10:54:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: Janne

Absolut Monika, håller med till 100%. Men det finns ett stort problem i dagens samhälle(faaan vad JAG låter gammal när jag skriver så)Det problemet tycker jag består just i att man INTE får vara som man är, att man duger trots att man kanske inte är högpresterande, att man inte ser ut som "alla andra". Så mao Dominikansystrarna har nog en hel del rätt :-)

2007-04-22 @ 12:40:44
Postat av: Borthy

Har läst. Begrundar och återkommer. Stora grabben ska ha datorn just nu, jag blir bortkörd.

2007-04-22 @ 15:01:26
Postat av: Borthy

Tänker på det du skriver... Jag tror att när man får möjlighet att äta det riktigt goda, väl-lagade äter man på ett annat sätt, det må vara lite onyttigare kanske men man njuter och öppnar upp sinnena och äter med större upplevelse, gärna med vänner i stämning. Man äter långsammare och blir mätt av mindre. Samma med ett gott vin eller ett gott öl. Det spelar ingen roll om det bara sker bestämt på dag sju, jag tror det är livskvalitet! Saken är den bara att man inte hinner eller ger sig dessa upplevlser tillräckligt ofta. Ofta slänger man i sig nåt för att man måste äta, oj då, det blev en pizza, var den god? Äh, jag vet inte men jag tror det var vitlök i den för jag stinker... DÅ får man dåligt samvete över sin dåliga kost och sitt levene och det är då man kanske måste tänka till på att styra upp sitt liv på nyttiga dagar... men om tillfälle ges till en gormet-middag måste man alltid ta det och njuta! Mortionera bör man, annars dör man! Vad betyder det på latin du skrev? Jag har inte fått gå kursen men ska be att vi snart ska ha latin på studiedagarna på jobbet. Kram

2007-04-23 @ 19:09:43
Postat av: Janne

"Det viktiga är hur gott du lever, inte hur länge. ..."

2007-04-23 @ 20:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0